شك نیست كه هر چیزی كه موجب تحكیم پیوند خانوادگی و سبب صمیمیت رابطه زوجین گردد ، برای كانون خانواده مفید است و در ایجاد آن باید حداكثر كوشش مبذول شود . و بالعكس هر چیزی كه باعث سستی روابط زوجین و دلسردی آنان گردد به حال زندگی خانوادگی زیانمند است و باید با آن مبارزه كرد .
اختصاص یافتن استمتاعات و التذاذهای جنسی به محیط خانوادگی و در كادر ازدواج مشروع، پیوند زن و شوهری را محكم میسازد و موجب اتصال بیشتر زوجین به یكدیگر میشود .
فلسفه پوشش و منع كامیابی جنسی از غیر همسر مشروع، از نظر اجتماع خانوادگی اینست كه همسر قانونی شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت كردن او به شمار برود ، در حالی كه در سیستم آزادی كامیابی ، همسر قانونی از لحاظ روانی یك نفر رقیب و مزاحم و زندانبان به شمار میرود و در نتیجه كانون خانوادگی براساس دشمنی و نفرت پایهگذاری میشود .
علت اینكه جوانان امروز از ازدواج گریزانند و هر وقت به آنان پیشنهاد میشود ، جواب میدهند كه حالا زود است ، ما هنوز بچهایم ، و یا به عناوین دیگر از زیر بار آن شانه خالی میكنند همین است . و حال آنكه در قدیم یكی
از شیرینترین آرزوهای جوانان ازدواج بود. جوانان پیش از آنكه به بركت دنیای اروپا كالای زن این همه ارزان و فراوان گردد ، " شب زفاف را كم از تخت پادشاهی " نمیدانستند .
ازدواج در قدیم پس از یك دوران انتظار و آرزومندی انجام میگرفت و به همین دلیل زوجین یكدیگر را عامل نیكبختی و سعادت خود میدانستند ، ولی امروز كامجوئیهای جنسی در غیر كادر ازدواج به حد اعلی فراهم است و دلیلی برای آن اشتیاقها وجود ندارد .
معاشرتهای آزاد و بیبند وبار پسران و دختران ، ازدواج را به صورت یك وظیفه و تكلیف و محدودیت در آورده است كه باید آن را با توصیه های اخلاقی و یا احیانا - چنانكه برخی از جرائد پیشنهاد میكنند - با اعمال زور بر جوانان تحمیل كرد .
تفاوت آن جامعه كه روابط جنسی را محدود میكند به محیط خانوادگی و كادر ازدواج قانونی ، با اجتماعی كه روابط آزاد در آن اجازه داده میشود اینست كه ازدواج در اجتماع اول پایان انتظار و محرومیت ، و در اجتماع دوم آغاز محرومیت و محدودیت است . در سیستم روابط آزاد جنسی ، پیمان ازدواج به دوران آزادی دختر و پسر خاتمه میدهد و آنها را مم میسازد كه به یكدیگر وفادار باشند و در سیستم اسلامی به محرومیت و انتظار آنان پایان میبخشد .
سیستم روابط آزاد اولا موجب میشود كه پسران تا جائی كه ممكن است از ازدواج و تشكیل خانواده سر باز زنند و فقط هنگامی كه نیروهای جوانی و شور و نشاط آنها رو به ضعف و سستی مینهد ، اقدام به ازدواج كنند و در این موقع زن را فقط برای فرزند زادن و احیانا برای خدمتكاری و كلفتی بخواهند ، و ثانیا پیوند ازدواج های موجود را سست میكند و سبب میگردد به جای اینكه خانواده بر پایه یك عشق خالص و محبت عمیق استوار باشد و هر یك از زن و شوهر همسر خود را عامل سعادت خود بداند بر عكس به چشم رقیب و عامل سلب آزادی و محدودیت ببیند و چنانكه اصطلاح شده است یكدیگر را زندانبان بنامند .
وقتی پسر یا دختری میخواهد بگوید ازدواج كرده ام ، میگوید برای خودم زندانبان گرفته ام . این تعبیر برای چیست ؟ برای اینكه قبل از ازدواج آزاد بود هر كجا بخواهد برود ، با هر كس بخواهد بر قصد ، بلاسد ، هیچكس
نبود كه بگوید بالای چشمت ابرو است . ولی پس از ازدواج این آزادی ها محدود شده است ، اگر یك شب دیر به خانه بیاید مورد مؤاخذه همسرش قرار میگیرد كه كجا بودی ؟ و اگر در محفلی با التهاب با دختری بر قصد ،همسرش به او اعتراض میكند . واضح است كه روابط خانواده در چنین سیستمی تا چه اندازه سرد و سست و غیر قابل اطمینان است .
بعضیها مانند برتراند راسل پنداشته اند كه جلوگیری از معاشرتهای آزاد صرفا به خاطر اطمینان مرد نسبت به نسل است ، برای حل اشكال ، استفاده از وسائل ضد آبستنی را پیشنهاد كرده اند ، در صورتی كه مسأله ، تنها پاكی نسل نیست . مسأله مهم دیگر ایجاد پاكترین و صمیمیترین عواطف بین زوجین و برقرار ساختن یگانگی و اتحاد كامل در كانون خانواده است . تأمین این هدف وقتی ممكن است كه زوجین از هرگونه استمتاع از غیر همسر یا همسران قانونی چشم بپوشند ، مرد چشم به زن دیگر نداشته باشد و زن نیز در صدد تحریك و جلب توجه كسی جز شوهر خود نباشد ، و اصل ممنوعیت هر نوع كامیابی جنسی در غیر كادر خانواده حتی قبل از ازدواج هم رعایت گردد .
به علاوه ، زنی كه تا اینجا پیش رفته است كه به پیروی از امثال راسل و تقلید از صاحبان مكتب " اخلاق نوین جنسی " با داشتن همسر قانونی ، عشق خود را در جای دیگر جستجو میكند و با مرد مورد عشق و علاقه
خود همبستر میشود ، چه اطمینانی هست كه به خاطر همسر قانونی كه چندان مورد علاقهاش نیست وسائل ضد آبستنی به كار برد و از مرد مورد عشق و علاقه خود آبستن نشود و فرزند را به ریش همسر قانونی نبندد . قطعا چنین زنی مایل است كه فرزندی كه به دنیا میآورد از مرد مورد علاقهاش باشد نه از مردی كه فقط به حكم قانون همسر او است و ااما به حكم قانون نباید از غیر او آبستن بشود . همچنان مرد نیز طبعا علاقهمند است كه از زن مورد عشق و علاقهاش فرزند داشته باشد نه از زنی كه با زور قانون به او پیوند
كردهاند . دنیای اروپا عملا نشان داده است كه با وجود وسائل ضد آبستنی ، آمار فرزندان غیر مشروع وحشتآور است .
منبع: كتاب مسئله حجاب شهید مطهری
، ,كه ,ازدواج ,همسر ,قانونی ,خانواده ,است كه ,و در ,همسر قانونی ,است و ,كه به
درباره این سایت