محل تبلیغات شما

برای اینكه بتوان نهضتی را الگوی دیگر نهضت ها قرار داد باید ابتدا ماهیت آن نهضت را به صورت كامل شناخت، حال برای اینكه ما ثابت كنیم كه نهضت حسینی الگوی بیداری اسلامی می باشد قصد داریم تا در چند پست آینده شما را با ماهیت نهضت حضرت سید الشهدا (ع) از زبان علامه شهید استاد مطهری آشنا نماییم.

انقلاب اسلامى نه انفجارى
آیا جریان امام حسین علیه السلام یك انقلاب انفجارى و یك انفجار بود؟ یك كار ناآگاهانه بود؟ آیا به این صوبت بود؟ در اثر فشارهاى خیلى زیادى كه از زمان معاویه و بلكه از قبل از آن بر مردم و خاندان امام آورده بودند، دوره یزید كه رسید، دیگر اصلا حوصله امام حسین سر آمد و گفت : هر چه بادا باد، هر چه مى خواهد بشود؟! العیاذ بالله گفته هاى خود امام حسین كه نه تنها از آغاز این نهضت ، بلكه از بعد از مرگ معاویه شروع مى شود نامه هایى كه میان او و معاویه مبادله شده است ، سخنرانى هایى كه در مواقع مختلف ایراد كرده است ، از جمله آن سخنرانى معروفى كه در منى صحابه پیغمبر را جمع كرد، و حدیثش در تحف العقول هست و خیلى مفصل است و خطابه بسیار غرایى است نشان مى دهد كه این نهضت در كمال آگاهى بوده ، انقلاب بوده ، انقلاب است اما نه انفجار، انقلاب هست ولى انقلاب اسلامى نه انفجار (1)

دلایل انفجارى نبودن قیام حسین (ع (
از جمله خصوصیات امام حسین این است كه در مورد فرد فرد اصحابشاجازه نمى دهد كه قیام او حالت انفجارى داشته باشد. چرا امام حسین در هر فرصتى مى خواهد اصحابش را به بهانه اى مرخص بكند؟ هى به آنها مى گوید: آگاه باشید كه اینجا آب و نانى نیست ! قضیه خطر دارد. حتى در شب عاشورا با زبان خاصى با آنها صحبت مى كند (2)
من اصحابى از اصحاب خودم بهتر و اهل بیتى از اهل بیت خودم فاضل تر سراغ ندارم . از همه شما تشكر مى كنم ، از همه تان ممنونم . اینها جز با من با كسى از شما كارى ندارند. شما اگر بخواهید بروید و آنها بدانند كه شما خودتان را از این معركه خارج مى كنید، به احدى از شما كارى ندارند. اهل بیت من در این صحرا كسى را نمى شناسند، منطقه را بلد نیستند، هر فردى از شما با یكى از اهل بیت من خارج شود و برود، من اینجا هودم هستم تنها (3)

وبلاگ مجاهد - Www.Mojahed12.MihanBlog.Com


چرا؟ رهبرى كه مى خواهد از ناراحتى و نیتى مردم استفاده كند كه چنین حرفى نمى زند. همه اش از تكلیف شرعى مى گوید. البته تكلیف شرعى هم بود و امام حسین از گفتن آن نیز غفلت نكرد، اما مى خواست آن تكلیف شرعى را در نهایت آزادى و آگاهى انجام بدهند.

خواست به آنها بگوید: دشمن ، شما را محصور نكرده ، از ناحیه دشمن اجبار ندارید. اگر از تاریكى شب استفاده كنید و بروید، كسى مزاحمتان نمى شود. دوست هم شما را مجبور نمى كند. من بیعت خودم را از شما برداشتم . اگر فكر مى كنید كه مساءله بیعت براى شما تعهد و اجبار به وجود آورده است ، بیعت را هم برداشتم . یعنى فقط انتخاب و آزادى . باید در نهایت آگاهى و آزادى و بدون اینكه كوچكترین احساس اجبارى از ناحیه دشمن یا دوست بكنید، مرا انتخاب كنید (4)
عظمت نهضت كربلا
داستان كربلا در هزار و دویست سال پیش روى صفحه كتاب آمده ، یك وقتى آمده كه كسى فكر نمى كرده كه این حادثه این قدر گسترش پیدا خواهد كرد. متن تاریخ حادثه گویى اساسا براى یك نمایشنامه نوشته شده است ، شبه پذیر است ، گویى دستور نداده اند كه آنرا براى صحنه بودن بسازند. شهادت هاى فجیع ما زیاد داریم ولى این داستان به این شكل آیا مى تواند تصادف باشد و تعمد نباشد و ابا عبدالله به این مطلب توجه نكرده باشد؟ من نمى دانم ، ولى بالاخره قضیه این طور است و باور هم نمى كنم كه تعمدى در كار نباشد (5)
نگاهى به حادثه كربلا
حادثه كربلا یك جنایت و یك تراژدى است ، یك مصیبت است ، یك رثاء است . این صفحه را كه نگاه مى كنیم ، در آن ، كشتن بیگناه مى بینیم ، كشتن جوان مى بینیم ، شیر خوار مى بینیم ، اسب بر بدن مرده تاختن مى بینیم ، آب ندادن به یك انسان مى بینیم ، زن و بچه را شلاق زده مى بینیم ، آب ندادن به یك انسان مى بینیم ، اسیر را بر شتر بى جهاز سوار كردن مى بینیم ، از این نظر قهرمان حادثه كیست ؟ واضح است وقتى كه حادثه را از جنبه جنایى نگاه كنیم ، آنكه مى خورد قهرمان نیست ، آن بیچاره مظلوم است . قهرمان حادثه در این نگاه یزید بن معاویه است ، عبیدالله بن زیاد است ، عمر سعد است ، شمر ذى الجوشن است ، خولى است و یك عده دیگر. لذا وقتى كه صفحه سیاه این تاریخ را مطالعه مى كنیم ، فقط جنایت و رثاء بشریت را پس ‍ مى بینیم . پس اگر بخواهیم شعر بگوییم چه باید بگوییم؟ باید مرثیه بگوییم و غیر از مرثیه گفتن چیز دیگرى نیست كه بگوییم . باید بگوییم :

ز آن تشنگان هنوز به عیوق مى رسد

فریاد العطش ز بیابان كربلا

پی نوشتها:

1- حماسه حسینى ، ج 2، ص 263.
2- حماسه حسینى ، ج 2، ص 263.
3- حماسه حسینى ، ج 2، ص 263.
4- حماسه حسینى ، ج 2، ص 264.
5- حماسه حسینى ، ج 1، ص 270.

منبع: كتاب امام حسین (ع) از زبان شهید مطهرى

علل و عوامل پیدایی سکولاریسم از دیدگاه شهید مطهری

دکوراسیون اتاق خواب

اقسام آزادی از دیدگاه شهید مطهری

، ,مى ,كه ,یك ,بینیم ,امام ,است ، ,مى بینیم ,بینیم ، ,امام حسین ,حماسه حسینى

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Louise's info دوربین تحت شبکه soimahendo golha کلینیک صنعتی و ساختمانی رهام الکتریک البرز spamalaral خبرگزاری چوپانان - سایت خبری چوپانانیان smitadevpon revergater Randolph's site