محل تبلیغات شما

در امر به معروف شرایطی هست كه فقهای شیعه و فقهای سنی ذكر كرده‏اند ، از این رو فقها برای هر كسی جایز نمی‏دانند به عنوان امر به معروف و نهی‏ از منكر متعرض دیگران بشود ، خصوصا اگر آن تعرض شدید باشد و پای‏ مزاحمت و زد و خورد و خونریزی باشد كه آن وقت شرایط زیادی دارد . دو شرط از شرایط امر به معروف و نهی از منكر ، از شرایط اولیه است كه در همه موارد لازم است و خوارج فاقد هر دو شرط بودند ، بلكه منكر یكی از این‏ دو شرط بودند . آن دو شرط یكی بصیرت در دین است و یكی بصیرت در عمل .

بصیرت در دین یعنی اطلاع كافی و صحیح در امور دینی داشته باشد ، حلال را از حرام ، واجب را از غیر واجب تشخیص بدهد ، و اینها نداشتند ، لهذا یك آیه قرآن را كه می‏فرماید : " إن الحكم‏إلا لله یقص الحق و هو خیر
الفاصلین »" (1) دست آویز قرار دادند و جمله " لا حكم‏إلا لله " را شعار خود ساختند ، در صورتی كه این آیه ربطی ندارد به موضوعاتی از قبیل‏ موضوع حكمیت و امثال آن .
اما بصیرت در عمل . در باب امر به معروف و نهی از منكر شرطی ذكر می‏كنند تحت عنوان احتمال اثر ، و شرطی ذكر می‏كنند تحت عنوان عدم ترتب‏ مفسده ، یعنی امر به معروف و نهی از منكر برای این است كه معروف رواج‏ بگیرد و منكر محو شود ، پس در جایی باید امر به معروف و نهی از منكر كرد كه احتمالا این كار اثر داشته باشد و اگر می‏دانیم كه قطعا بی اثر است واجب نیست .

وبلاگ مجاهد - Www.Mojahed12.MihanBlog.Com

دیگر اینكه‏ این عمل برای این است كه یك مصلحتی انجام شود ، پس در جایی باید صورت‏ بگیرد كه مفسده بالاتری بر آن مترتب نشود . لازمه این دو شرط ، بصیرت در عمل است . آدمی كه در عمل بصیرت ندارد نمی‏تواند پیش بینی كند كه آیا اثری بر این كار مترتب هست یا نیست و آیا مفسده بالاتری هست یا نیست‏
؟ این است كه امر به معروفهای جاهلانه همان طوری كه در حدیث آمده‏ افسادش بیش از اصلاحش است .
در مورد سایر تكالیف گفته نشده كه شرطش این است كه بدانی یا احتمال‏ بدهی این كار تو فایده دارد ، اگر احتمال فایده می‏دهی بكن و اگر احتمال‏ نمی‏دهی نكن ، و حال آنكه در هر تكلیفی چنانكه قبلا عرض كردم فایده‏ای و مصلحتی منظور شده ، زیرا تشخیص آن مصلحت‏ها بر عهده مردم گذاشته نشده .
درباره نماز گفته نشده اگر دیدی به حالت مفید است بخوان و اگر دیدی‏ مفید نیست نخوان . حتی در روزه هم گفته نشده اگر احتمال می‏دهی فایده‏ دارد بگیر و اگر احتمال نمی‏دهی نگیر ، در روزه گفته شده اگر دیدی به‏
حالت مضر است نگیر ، همچنین در حج یا زكات یا جهاد این طور قیدی نشده‏ ، اما در باب امر به معروف این قید هست كه ببین چه اثری و چه عكس‏ العملی دارد و آیا كار تو و عمل تو در جهت صلاح اسلام و مسلمین است یا نه‏؟ در این تكلیف ، هر كسی حق دارد بلكه واجب است كه منطق را و عقل را و بصیرت در عمل را و توجه به فایده را دخالت دهد . این عمل كه به نام امر به معروف و نهی از منكر خوانده می‏شود تعبدی محض نیست .

پی نوشتها:

1- سوره انعام آیه 57

منبع: كتاب بیست گفتار

علل و عوامل پیدایی سکولاریسم از دیدگاه شهید مطهری

دکوراسیون اتاق خواب

اقسام آزادی از دیدگاه شهید مطهری

، ,كه ,امر ,معروف ,عمل ,منكر ,امر به ,به معروف ,است كه ,بصیرت در ,معروف و

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه اینترنتی زیور آلات،هدیه برای خانم ها،هدیه برای همسر،فروش کالای لوکس،سواروفسکی تاریخچه و آداب و رسومات روستای بید اندیشه ی راسخ filamezi داستان های کوتاه منصور سایت شخصی مرتضی فروتن تنها James's blog poetiseve millrehetoo carodonfi